Toen stond ik nog gespannen voor de klas…
Hoe ik leerde om sterk te starten.
Ik weet het nog goed, in mijn eerste jaar als docent, de eerste lessen na de vakantie. Ik had mijn kennismakingslessen erg goed voorbereid. Super gespannen, want ik kende mijn leerlingen nog niet, een nieuwe locatie en een nieuw niveau om aan les te geven. Maar met zo’n voorbereiding en de ervaring van de afgelopen jaren had ik er vertrouwen in dat de eerste lessen in ieder geval wel goed moesten komen. Toch liep het anders…
“Mijn naam is Kristel Nienhuis, mevrouw Nienhuis voor jullie, ik ben 20 jaar en dit jaar jullie Nederlands docent.”
Halverwege de zin was de aandacht soms al weg of riepen de leerlingen al door de klas. “20 jaar?!?! Dat kan nooit”. Als ik er vervolgens bij vertelde dat ik ook nog in een café werkte, was het feestje rond. “Dus wij kunnen bij u bier krijgen?” “Nee jongens en meiden, we gaan nu lekker aan de slag met een leuke kennismakingsopdracht.” Die opdracht werd maar door de helft uitgevoerd en niet in rust of op fluistertoon. Ik had totaal de controle verloren en hoewel mijn leerlingen nog wel (enigszins) geïnteresseerd in mij leken, was mijn lesplanning al helemaal naar de kl… en stond ik voor mijn gevoel met 1-0 achter.
Gelukkig leerde ik in de weken (en jaren) erna wat ik “fout” deed. Ik bleef reflecteren en vroeg andere collega’s om eens te komen kijken en gaandeweg ontdekte ik wat ik anders moest gaan doen in de toekomst om wel de controle te behouden, zonder panisch te worden als ik de touwtjes wat liet vieren. Ik leerde mijn leerlingen echt kennen, waardoor ik ze kon vertrouwen als ik bijvoorbeeld even het lokaal uit liep. Allerlei zaken die men niet op de opleiding leerde, heb ik in mijn eerste jaren wél geleerd. En nu kijk ik er lachend op terug.
Wil jij weten wat ik ontdekte en wat wél werkte? Hoe ik de aandacht en de controle hield, zonder angst voor (of bij) de leerlingen? Geef je dan op voor mijn webinar op 12 augustus om 19.30 uur over het Sterke start programma!
Hoe? Even naar onderen scrollen op deze pagina en het formulier invullen.
“Ik heb door de begeleiding van Kristel voor mijzelf een veel beter beeld gekregen van hoe ik wil dat mijn leerlingen zijn/gedragen en hoe wil ik dat ik mijzelf voel? Mijn grenzen zijn helderder bij de leerlingen, ik handel er beter naar, waardoor er meer rust en plezier wordt ervaren door mijn leerlingen en bij mijzelf.”
Foto door Belinda Fewings van Unsplash
Online workshop om kennis te maken met mij en het programma
Sta je nog maar net (zelfstandig) voor de klas en komt dat nieuwe schooljaar nu toch écht dichtbij? Voel je je wat gespannen? Kun je wat hulp gebruiken? Heel normaal!
Ik geef op 12 augustus om 19.30 uur een leuke online interactieve workshop over mijn programma voor startende docenten. Helemaal gratis en voor niks. Duurt een uurtje en opgeven is heel simpel, vul het formulier hieronder in. Je ontvangt dan alle overige informatie per mail!
Ps. kun je op deze datum niet? Vul dan ook gewoon het formulier in, vermeld dat je bent verhinderd en we maken samen een andere afspraak.